רישיון לאופניים חשמליים – מה אומרת הצעת החוק החדש?
הצעת החוק בנושא רישיון לאופניים חשמליים היא חיונית ונדרשת. יש הטוענים שהיא אפילו הכרחית ואינה סובלת דיחוי. כיום מדובר בתחום פרוץ, מועד לפורענות שכבר גרם ללא מעט תאונות ועשוי להוות סיכון בטיחותי מן המעלה הראשונה בתחום התעבורה. העובדות בשטח: יותר מידי נפגעים מרכיבה מסוכנת על האופניים החשמליים.
הצעת חוק אולי מחויבת המציאות, אבל יתכן שלא די בה. רישוי אופניים בעת הרכישה עשויה להיות מענה לנושא הגניבות, אבל היא אינה פותרת את הבעיה היותר חמורה הכרוכה בנושא. על מנת לרכוב כיום על אופניים חשמליים (הרבה מתבלבלים ואומרים אופניים חשמליות אבל הצורה התקנית היא – חשמליים) די להגיע לגיל המותר לרכיבה עליהם. לא נערכים לרוכבים מבחן תיאוריה ולא מבחן מעשי. איש אינו בודק האם נהירים להם חוקי התנועה, האם הם מכירים את משמעות התמרורים, האם הם אחראים ובוגרים וזהירים מספיק לרכיבה במהירויות שהאופניים החשמליים מאפשרות.
הסדרת תחום הרכיבה על אופניים
כפי שקיים חוק המחייב חבישת קסדה על כל סוגי האופניים, החוק החדש מבקש להסדיר נושאים נוספים בהקשר של אופניים חשמליים בפרט. חובת חבישה של קסדה לאופניים והתקנת פנסים הם חלק מחובת הרוכבים אבל לא די בהם כדי למנוע תאונות. בהעדר שבילים ייעודיים לרכיבה של אופניים, נאלצים הרוכבים לרכוב בשולי כבישים. הם חשופים לסיכונים שונים, ובהעדר ידיעת חוקי התנועה- על אחת כמה וכמה.
נושא ההסדרה נידון בשבועות האחרונים בכנסת. מדובר על קביעת אמות מידה ברורות ומחייבות לקבלת רישיון לאופניים חשמליים והשתת עונשים חמורים הכוללים שלילת רישיון / החרמת אופניים למי שיתפסו רוכבים ללא רישיון או שלא נוהגים לפי כללי הזהירות. חשוב לציין שבשלב זה הנושא נמצא בדיונים בלבד. אך ממצאים מדאיגים ביותר שפורסמו על ידי מכון גרטנר ועמותת אור ירוק לא מותירים ספק בדבר הצורך הדחוף להסדרת הנושא. מתברר, כי על אף החוק האוסר על רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו להם 16, בשנת 2017, יותר מרבע מכלל הפצועים שפונו לבתי חולים לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים היו ילדים ובני נוער שגילם מתחת ל- 16.
משנה זהירות בחופש הגדול
בחופש הגדול צפויה תנועה ערה במיוחד של צעירים הרוכבים על אופניים חשמליים. החופש הוא תקופה מועדת לפורענות בתחומים שונים, לרבות בתחום זה. איש אינו יכול להגיד כי נוכח הריבוי הניכר במספר הנפגעים בתאונות שמעורבים בהם רוכבים והולכי רגל, לא נדרשת התערבות ממלכתית עם התופעה ובחינת מהלכים שטרם נוסו. ייתכן כי חשיבותה של הצעת החוק עבור רישיון לאופניים חשמליים בעת רכישת האופניים תקל על היכולת לאתר אופניים גנובים, דבר חשוב כשלעצמו, אבל בנוסף לכך היא גם יכולה לצמצם באופן ניכר את התאונות ע"י העלאת המודעות והתרגול עד לקבלת הרישיון.
כמו כל נושא חדש שעולה ונבדק, ייתכן ויחלוף עוד זמן עד שהחוק יצא לפועל. ועד אז הקפידו להצטייד במגנים וציוד רכיבה הולם. והכי חשוב – סעו בזהירות ושימרו על עצמכם בדרכים!