פגע וברח – ענישת החוק הישראלי
תאונות דרכים רבות מתרחשות בישראל מדי שנה, אך נראה כי תאונות מסוג "פגע וברח" מעוררות הד ציבורי גדול במיוחד, ומסיבות מובנות. עבור מי שאינו מכיר את המושג, מקרים של פגע וברח הם מקרים בהם נהג פוגע בטעות בהולך רגל, רוכב אופניים, רכב אחר וכו', ובמקום לעצור ולקחת אחריות על התאונה, ממשיך לנסוע ובורח מהמקום. מדוע מייחס החוק חומרה מיוחדת לעבירות מסוג זה ומהם העונשים המוטלים בפועל על נהגים אשר הורשעו בסעיף זה?
מחויבות חוקית ומוסרית לעצור ולהגיש סיוע לנפגע
הסיבה העיקרית בגינה קורות תאונות פגע וברח, הן הפחד של הפוגעים לקחת אחריות על הנזק שגרמו, מה שסביר להניח יוביל לכל הפחות למצב של שלילת רישיון, ובמקרים רבים גם לעונשים חמורים יותר. מפאת חשש זה ובשילוב הלחץ המאפיין סיטואציות אלו, נהגים מסוימים מקבלים החלטה פזיזה להמשיך לנסוע ולברוח מזירת התאונה.
הן חוקי התעבורה בישראל והן חוקי המוסר הנהוגים בחברה מייחסים חומרה מיוחדת למצבים אלו. זאת מכיוון שבמרבית המקרים, עצירה והגשת סיוע לנפגע (כמחויב על פי סעיף 64א לפקודת התעבורה) יכולה להציל את חיי הנפגע/ת, בעוד מצב בו הנהג בורח ואינו מדווח על המקרה או עוצר להגיש סיוע, מעלה משמעותית את סיכוייהם של הנפגעים לסבול מפגיעות חמורות יותר ואף למות.
תקדימים רבים לעונשי מאסר בפועל למקרי פגע וברח
לא חסרים תקדימים בארץ למקרים בהם הורשעו נהגים בעבירה של פגע וברח, ובסופו של התהליך המשפטי קיבלו עונשי מאסר בפועל, לעיתים מאסר ממושך של כמה שנים טובות.
למען הסר ספק – מהן הפעולות הרצויות והמתבקשות, הן על פי החוק והן על פי אמות המידה המוסריות הנהוגות בחברה שלנו, במקרה והרכב בו אנו נוהגים פוגע בהולך רגל, רוכב אופניים או כל אדם אחר?
ובכן, כמובן שהדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לעצור ולבדוק מה בדיוק קרה לצד השני, מה הנזק וכיצד אנו יכולים לסייע. באחריותנו להזעיק סיוע רפואי ולהעניק לנפגע/ת כל סיוע אפשרי אחר, עד שיגיע הסיוע הרפואי למקום. בנוסף, יש לדווח למשטרה, ולשכור עורך דין תעבורה על מנת שיטפל במקרה שלנו. במידה ואכן עשינו כל מה שיכולים היינו על מנת לעזור לנפגעים, אנו יכולים לצפות להשלכות מקלות וסבירות יחסית למצב של פגע וברח, אז נזדקק ל- עו"ד פלילי ונסתכן כאמור בעונש מאסר בפועל.